6 GREȘELI DE EVITAT ÎN ANTRENAMENT

6 GREȘELI DE EVITAT ÎN ANTRENAMENT

Articol publicat de Paul Herinean.

Acest articol l-am publicat în 2017 pe Facebook-ul meu și a avut peste 40 de distribuiri! Am folosit câteva surse de inspirație, așa cum voi face în toate articolele care vor aparea pe acest blog, pe care le voi menționa la final. De asemenea, în mare parte din text m-am bazat și pe modesta mea experiență, am fost cat de poate de sincer și pe alocuri puțin mai dur. Dar nu mă pot abține și nici nu vreau.

Am ales acest articol ca fiind primul de pe un blog care sper să vă ajute cu informație de calitate, cu gânduri bune și sincere, și pentru faptul că a fost destul de apreciat. Vă ia aproximativ 5 minute să-l citiți și promit ca merită, mai ales dacă sunteți împătimiți ai sportului și vă place să vă antrenați.

Fitness-ul e o calatorie fără sfârșit. Țintești spre atingerea obiectivelor, iar când le întâlnești imediat îți setezi altele noi pe viitor. Întotdeauna există greutăți mai mari de mobilizat, mai multe repetări de făcut, poți alerga mai rapid și pe distanțe mai lungi. Dar pentru că este o călătorie, e ușor să întalnești tot felul de capcane in drumul tău care să te oprească sau chiar să te tragă înapoi în ceea ce privește condiția ta fizică. De aceea trebuie să fim foarte atenți în alegerea antrenamentelor sau a diverselor programe care există în ziua de azi.

1. SĂRIND DIN PROGRAM ÎN PROGRAM

Dacă programul pe care-l urmezi dă rezultate pozitive, de ce să-l schimbi?

Poti repeta un program de antrenament la nesfarsit daca schimbi faza in care te afli la 4-6 saptamani si focusul tau este atat pe dezvoltarea punctelor forte (ex.: tehnica in genuflexiune) cat si pe imbunatatirea celor slabe (ex.: mobilitatea).
Bineînțeles, mulți dintre cei care merg la o sală de Fitness urmează programele oferite de cluburile respective pentru a-și atinge obiectivele, indiferent că e vorba de antrenamente de grup sau a lucra cu un antrenor personal. Dar sunt și mai mulți cei care urmează diferite programe “după ureche” accesibile online. Și găsim exagerat de multe: programe de forța, gimnastică, haltere (Olympic Weightlifting), programe de alergare, înot… lista e interminabilă!
Câteodată, având prea multe la alegere nu e bine. Ca un copil intr-o cofetărie, e foarte ușor sa fii distras de atâta diversitate.

Ideal ar fi sa găsești programul care se potrivește cel mai bine obiectivelor tale. Trebuie să ai răbdare pentru a vedea progrese. Dacă te frustrezi după o săptămâna și sari la alt program, nu vei sparge acel bine cunoscut platou și te plafonezi. Pe de altă parte, dacă vezi rezultate de la o săptămâna la alta, atunci nu schimba nimic. Dacă nu e stricat, nu-l repara. Poți schimba obiectivele pe parcurs. Fii îndrăzneț, dar rămâi echilibrat și ai răbdare!

Cand vine vorba de rabdare imi aduc aminte de unul dintre citatele mele preferate din romanul “Shogun”, de James Clavell: “Cei rabdatori sunt cei mai puternici. Rabdarea inseamna sa te stapanesti in fata celor 7 emotii: ura, adoratie, bucurie, neliniste, manie, mahnire si teama. Daca le stapanesti pe astea sapte inseamna ca ai rabdare si atunci o sa pricepi sensul tutror lucrurilor si vei fi in armonie cu vesnicia.”

2. SETAREA SLABĂ A UNUI OBIECTIV

Când vine vorba de obiective, gândește-te la acronimul S.M.A.R.T. (Specific, Measurable, Attainable, Realistic & Timely).

Vrei să cuprinzi toate aceste elemente. De exemplu, un program bine pus la punct trebuie să fie așezat pe o perioadă de timp. Bineînțeles ca sunt mișcări, exerciții, elemente tehnice, etc, care necesită o perioadă mai lungă de timp dar totuși ai nevoie de un termen limită.

“Intr-o zi” ar trebui desființat din vocabularul tău.
Cele mai bune obiective sunt cele care te țin motivat sa te antrenezi și să mergi zilnic la sală. Nu-ți propune obiective doar de dragul de a avea unul, sau obiective care nu sunt realistice pentru tine. Vrei sa faci Muscle-up la inele, dar tu abia faci 2 tracțiuni cu contragreutate la helcometru. Îți vei pierde răbdarea și dorința de a te antrena. Gândește-te la progresie pe o perioadă mai lungă de timp.

Asta ma duce la Legenda lui Milo din Croton. Se spune ca a obtinut performanta de a ridica un taur incepand din copilarie, ridicand si carand animalul zilnic de cand era pui si pana a ajuns la maturitate, dobandind puteri supranaturale.

 

3.  IGNORĂND PĂRȚILE SLABE ALE CONDIȚIEI TALE FIZICE

Vrem să fim în stare să alergăm distanțe lungi, dar vrem să fim și buni sprinteri. Vrem să fim buni pe partea de gimnastică și la fel de buni la haltere, lucrând cu greutăți mari.

In general, vrem să ne mișcăm mai bine. Fiind prea proeficient intr-o parte cu costul de a fi foarte ineficient in alta este de evitat. Dacă-ți petreci prea mult timp încercând să lucrezi doar cu greutăți mari, rezistența ta cardiovasculară va avea de suferit. La fel, dacă te concentrezi doar pe alergări lungi, vei fii limitat pe partea de forță. Ignorând aceste “găuri” in fitness-ul tău e un mare păcat. Ca și sportiv, ar trebui să muncești pentru a avea un nivel de bază in toate cele 10 abilități ale Fitness-ului: forță, rezistență cardiovasculară, flexibilitate, echilibru, agilitate, acuratețe, coordonare, viteză, putere și stamina.

  • Viteza = Aventura
  • Forta = Curaj
  • Mobilitate = Suplete
  • Echilibru = Pace
  • Rezistenta = Rabdare

 

4. ÎNCERCAREA DE A IMITA SPORTIVII DE PERFORMANȚĂ

Urmărind acești antrenori de elită sau sportivi online, poți primi sfaturi bune, dar să nu uităm că experiența lor in sport e complet diferită de cea prin care trec majoritatea. Programele de antrenament sunt create special pentru ei că să ajungă la forma de concurs și sunt modificate sau mulate pentru a le îmbunătății punctele slabe. Volumul, încărcătura, frecvența antrenamentelor sunt toate foarte mari.
Pe scurt, nu ar fi înțelept să copiezi un asemenea regim de antrenament.

Rămâi la programul care ți se potrivește ție și nevoilor tale!

  • O buna periodizare se poate face si daca nu suntem sportivi de performanta. Este foarte important sa stim la ce nivel suntem si care sunt obiectivele noastre. Niciodata nu incepem un program de antrenament fara unul sau mai multe obiective CLARE!
  • James Clear a spus-o foarte clar in acest articol despre obiective:

https://jamesclear.com/goals-systems

 

5. IGNORÂND INTANGIBILELE (odihnă, dietă, mobilitate, refacere)

Corpul are nevoie de odihnă și refacere!

Probabil că te-ai plictisit să tot auzi asta, dar este doar pentru că știi cât de importante sunt aceste elemente pentru condiția ta fizică. E cel mai ușor să mergi la vestiar imediat după antrenament fără să mai faci mobilitate sau stretching. S-ar putea să scapi de 2-3 ori, dar până la urmă o să devii atât de rigid încât eficiența mișcărilor tale va merge la vale.

La fel de criminal e să nu pui valoare pe nutriția ta. Ceea ce mănânci are un enorm impact asupra performanțelor tale. De ce te-ai sabota hranindu-te cu mizerii, mâncând prea mult sau prea puțin?
Nu face greșeala de a te antrena zilnic, fără pauză. Vei ajunge cu siguranță la epuizare, suprasolicitare și in final la accidentări.

Discutand cu prietenul meu Stefan Virna (Instagram: @stefangab1), am fost de acord amandoi ca segmentul perfect de intensitate la care te poti antrena zilnic, toata viata, este intre 70% si 85%. As mari putin acest segment la 60% – 90%, doar in cazul in care 60% inseamna sesiuni lejere de mobilitate, alergare usoara de refacere sau chiar antrenamente usoare cu greutatea corpului; iar 90% sa faci maxim o sesiune la cateva saptamani, care poate insemna antrenamente de tip Circuit, Tabata, Intervale, alergari contratimp si altele, dar cu focus pe refacere imediat dupa aceste sesiuni.

 

6. PROGRAMELE INOVATOARE

Evitați cu orice preț magicienii ăștia ai fitness-ului cu programele lor inovatoare care te transformă in 2, 3 sau 5 săptămâni. Veți investi înzecit in medicamente, tratamente și recuperări mai inovatoare!

E trist cum apar peste weekend noi instructori, antrenori personali sau tehnicieni nutriționiști care nu au nici o treaba cu industria Fitness-ului. Și mai trist este că unii ajung pe foaie să fie Platinum sau Diamond level instructor (exagerez puțin, dar in halu’ ăsta acolo ajungem) fără să fii predat in viața lor o clasă sau sa fii antrenat pe cineva. V-am dat un exemplu doar…
Așa că sfatul meu e să mergeți prima dată la o clinică de recuperare și să-i întrebați pe pacienții de-acolo ce program inovator au folosit și cât de grea a fost bagheta magicianului.

În încheiere vreau sa vă reamintesc că sportul înseamnă iubire și Fitness-ul înseamnă o condiție fizică bună, sănătate, stare de bine, energie si rezultate.

Surse de inspiratie:

Ai nevoie de ajutor? Sună-ne! 0743 466 180

Program telefonic: 09 - 19:00 (de luni până vineri)